Statut
Przedszkola 114
Rozdział 1
Informacje o przedszkolu
§1.
- Przedszkole 114, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym wielooddziałowym.
- Siedzibą przedszkola jest budynek w Warszawie, przy ul. Mariana Langiewicza nr 1/3.
§2.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy z siedzibą w Warszawie przy Placu Bankowym 3/5.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni MazowieckiKurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Stołecznego Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy Miasta Stołecznego Warszawy.
§3.
- Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługę finansowo – księgową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Ochota Miasta Stołecznego Warszawy z siedzibą w Warszawie przy ul. Radomskiej 13/21
- Przedszkole używa pełnej pieczęci nagłówkowej o treści:
Przedszkola Nr 114
02-071 Warszawa, ul. M. Langiewicza 1/3
tel. 22 825-11-94
REGON 013006573 NIP 5262390200
- Dopuszcza się, do stosowanie w korespondencji następującej skróconej nazwy przedszkola: Przedszkole Nr 114, 02-071 Warszawa, ul. M. Langiewicza 1/3.
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej ielektronicznej, przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 4.
- Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
- Przedszkole zapewnia wyżywienie.
- Na cztery posiłki wydawane przez kuchnię składają się:
1) śniadanie;
2) drugie śniadanie;
2) obiad;
3) podwieczorek.
- Kuchnia przedszkolna wszystkie posiłki przygotowuje zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik gospodarczy przedszkola w uzgodnieniu z kucharką, a zatwierdza je dyrektor przedszkola.
- Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, w miejscu wyznaczonym na prezentację jadłospisu.
- Na wniosek rodziców, poparty zaleceniem lekarza przedszkole, przygotowuje posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi.
- Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagrania potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia przedszkolnego, zajęć otwartych itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor przedszkola.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§5.
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, realizowane poprzez proces opieki, wychowania, nauczania i uczenia się, co pozwala dziecku na osiągnięcie dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
- Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego, a w szczególności:
- pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego
- dostosowywanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci oraz ich zdolności, umiejętności i oczekiwań;
- promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecięcej poprzez organizowanie warunków zapewniających poczucie bezpieczeństwa, sprzyjających nabywaniu różnorodnych doświadczeń, umożliwiających rozwój samodzielności;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość, pozwalających na dokonywanie wyborów, sprzyjających poznawaniu innych kultur, rozwijających zainteresowania językiem obcym nowożytnym, zachęcających do samodzielnego poznawania, doświadczania i eksperymentowania ;
- wzmacnianie u dziecka poczucia własnej wartości, indywidualności i oryginalności, z jednoczesnym budowaniem i wzmacnianiem potrzeby tworzenia relacji społecznych;
- udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;
- organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
- umożliwianie dzieciom rozwijania ich zainteresowań, zdolności i umiejętności;
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu.
§6.
- Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, udzielana dziecku w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
- Celem udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest wspieranie potencjału rozwojowego dziecka oraz tworzenie odpowiednich warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku lokalnym.
- Nauczyciele prowadzą systematyczną obserwację dzieci, oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługowej, określają ich mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udziela dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i natychmiast informuje o tym dyrektora przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola po uwzględnieniu opinii i orzeczeń wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi
8. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna obok dzieci, obejmuje także rodziców i
nauczycieli, poprzez wspieranie ich w rozwiązywaniu napotykanych problemów
wychowawczych i dydaktycznych oraz doskonalenie i rozwijanie ich umiejętności
wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
- Nauczyciele i specjaliści udzielający dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§7.
1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie
kształcenia specjalnego w ścisłej integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
- realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
- zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne.
- Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.
§8.
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
§9.
1. Przedszkole organizuje zajęcia religii.
- Podstawą udziału dziecka w zajęciach religii jest życzenie, wyrażone przez rodzica, w formie pisemnej.
- Życzenie udziału dziecka w zajęciach religii może być odwołane w każdym czasie.
- Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§10.
1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i
niekierowanych, swobodnych zabaw dziecięcych.
2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
- indywidualne możliwości dzieci, ich zdolności, umiejętności, oczekiwania poznawcze, potrzeby wyrażania stanów emocjonalnych, sposoby komunikacji oraz chęć zabawy;
- specjalne potrzeby edukacyjne;
- monitorowanie rozwoju dzieci poprzez prowadzenie diagnozy i obserwacji;
- twórczą organizację przestrzeni przedszkola stymulującą rozwój dzieci;
- tworzenie warunków i sytuacji zachęcających dzieci do zabaw dowolnych, do samodzielności, do odkrywania zjawisk i zachodzących procesów, do utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, do prowadzenia własnych eksperymentów i doświadczeń;
- organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw w ogrodzie;
- wykorzystywanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
- Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą, a w szczególności:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
- informuje na bieżąco o postępach i ewentualnych problemach dziecka;
- uzupełnia wiedzę rodziców o wychowaniu i rozwoju dzieci;
- wspomaga działania wychowawcze rodziców;
- integruje zabiegi wychowawcze;
- uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej;
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
Rozdział 3
Organy przedszkola
§11.
1. Organami przedszkola są:
- dyrektor;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców.
§ 12.
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
- dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez Miasto Stołeczne Warszawa
- przewodniczącego rady pedagogicznej przy Przedszkolu 114
- organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.
- Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
- Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych jemu zadań.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
§ 13.
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji
statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola
114.” który określa:
- skład i strukturę Rady pedagogicznej;
- organizację pracy;
- sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
- sposób dokumentowania działań rady;
- wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne;
4. Rada pedagogiczna Przedszkola114 realizuje kompetencje rady przedszkola określone w ustawie.
§14.
- Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe.
- Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola 114”.
- Rada Rodziców tworzy warunki współdziałania i współpracy rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
- Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.
§ 15.
1. Organy szkoły działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
2.Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
3.Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
4.Dyrektor co najmniej raz w roku organizuje wspólne spotkanie przedstawicieli organów
kolegialnych przedszkola.
§ 16.
1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów
jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą
wyłącznie członkowie tych organów.
2.Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze strony
konfliktu.
3. W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez
organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 17.
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i
wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody swoich
oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
-
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
- zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
3. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe
w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w
czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
4. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
5. Dla dzieci mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola – wycieczki, spacery.
6. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga zgody rodziców.
§18.
1. Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby przez nich upoważnione.
2.Rodzice mogą w formie pisemnej upoważnić osobę do przyprowadzania i odbierania dziecko z przedszkola.
- Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
- Nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
- Dyrektor drogą zarządzenie określa szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
- sytuacji które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postepowania w przypadku odmowy;
- zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
- trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.
§ 19.
1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
- znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania
i rozwoju;
- pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci,
- informacji na temat sposobów wzmacniania rozpoznanych zdolności, zainteresowań i uzdolnień dziecięcych;
- zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal dziecięcych, z organizacją zajęć, uroczystości, wycieczek i zajęć dodatkowych;
- wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.
2. Obowiązkiem rodziców jest:
- punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;
- informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
- współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.
3. Przedszkole określa formy współpracy i współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:
- zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;
- zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
- konsultacje indywidualne z nauczycielkami, w miarę potrzeb;
- konsultacje ze specjalistami, w miarę potrzeb;
- uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
- zajęcia otwarte dla rodziców, nie rzadziej niż dwa razy w roku w każdym oddziale;
- dni adaptacyjne zaraz po rekrutacji, na przełomie maja i czerwca;
- kąciki informacyjne dla rodziców;
- wystawy dziecięcych prac plastycznych;
- grupowe fora internetowe;
- strona internetowa
§ 20.
- Przedszkolefunkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do18:00,
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
- Dyrektor w terminie do 30 listopada sporządza wniosek o ustalenie przerwy w pracy przedszkola i przedstawia go do uzgodnienia radzie rodziców.
- Rada rodziców w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, zajmuje stanowisko w sprawie ustalenia przerwy w pracy przedszkola.
- Dyrektor przekazuje rodzicom informację o przerwie w pracy przedszkola, w terminie do 30 stycznia roku szkolnego, którego przerwa dotyczy.
- Na wniosek dyrektora, za zgodą rady rodziców, uzgodnienie przerwy w pracy przedszkola, może odbyć się w innych terminach niż określone w ust. 3 i 5.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.
7. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
- Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
§ 21
1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla wszystkich dzieci.
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie realizacji podstawy programowej dla dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego
- Za świadczenie w zakresie opieki, wychowania i nauczania dzieci nie realizujących obowiązku wychowania przedszkolnego, wykraczające poza czas określony w ust. 2, rodzice wnoszą opłaty na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady stosowani ulg i zwolnień z opłat o których mowa w ust. 3 określają odrębne przepisy.
§ 22 .
1. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne.
2. Rodzic ma prawo zdecydować o ilości posiłków wymienionych w § 4 ust. 3 wybranych dla dziecka
3. Szczegółowe warunki korzystania z posiłków, w tym wysokość opłat za posiłki określa
4. Opłaty za posiłki wnosi się z góry, najpóźniej do 10 dnia danego miesiąca.
5. W przypadku nieobecności dziecka opłata podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności, o ile rodzic zgłosił nieobecność zgodnie z ………………
6. Opłaty za korzystanie z usług przedszkola w tym za wyżywienie należy wnosić przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola rachunek bankowy.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
§ 23. 1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
- nauczyciel wychowania przedszkolnego;
- psycholog;
- nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej;
- nauczyciel specjalista.
- Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są pracownicy na stanowiskach:
- pracownicy administracji…………….lub wymienić stanowisko ….;
- pracownicy obsługi;
- pomoc nauczyciela.
- W przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
§ 24.
1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci. troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
3. Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
- realizowanie programów pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn oraz przyczyn środowiskowych utrudniających dziecku funkcjonowanie w przedszkolu;
- systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej umożliwiającej dokonanie diagnozy funkcjonalnej w środowisku przedszkolnym;
- komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;
- organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- opieka nad powierzoną salą lekcyjną oraz troska o znajdujący się w niej sprzęt i wyposażenie.
- Do zakresu zadań nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej należy w szczególności:
- wspieranie dziecka w bieżącej pracy podczas zajęć edukacyjnych adekwatnie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i/lub specjalistycznych,
- realizacja czynności opiekuńczych,
- dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
- informowanie nauczycieli o postępach i trudnościach ucznia w toku zajęć, pomoc nauczycielom w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych,
- udział w pracach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, opracowaniu i modyfikacji IPET,
- współpraca z nauczycielami w zakresie przygotowania się do zajęć, pomoc w dostosowaniu wymagań odpowiednio do potrzeb ucznia, przygotowanie materiałów i pomocy do zajęć,
- udział w spotkaniach z rodzicami, informowanie ich o postępach ucznia, instruktaż do pracy w dom
- Zakres zadań psychologa i logopeda w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Nauczyciele zobowiązani są do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające przedszkole.
- Do zakresu zadań kierownika gospodarczego należy:
-
-
- kierowanie zespołem pracowników obsługi,
- prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji przedszkola, środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia,
- sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola;
- współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola /remonty i konserwacje/,
- zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt;
- sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki żywieniowej, nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych
- wyliczanie i przesyłanie opłat dla rodziców z tytułu korzystania z usług przedszkola,
- prowadzenie magazynów oraz dokumentacji magazynowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych w razie potrzeby – w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców,
- współpracowanie z księgowym w DBFO,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji placówki.
- Do zakresu zadań kucharki należy :
- przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,
- przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o ich racjonalne zużycie,
- prowadzenie magazynu podręcznego,
- utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych,
- branie udziału w ustalaniu jadłospisów,
- zgodne z przepisami przechowywanie prób żywieniowych,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
- Do zakresu zadań pomocy kuchennej w przedszkolu należy :
1) pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
2) utrzymywanie w czystości mebli, sprzętu i naczyń kuchennych oraz pomieszczeń magazynowych,
3) załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem żywności,
4) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy
placówki.
- Do zakresu zadań pomocy nauczycielki należy :
- pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
- pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć zabaw, ćwiczeń i gier,
- czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi, prowadzonych przez nauczyciela,
- utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
- Do zakresu zadań woźnej i starszej woźnej przedszkola należy :
- utrzymywanie czystości w powierzonych pomieszczeniach zgodnie z wymogami i przepisami SANEPID-u,
- pełna obsługa przy posiłkach /podawanie, sprzątanie, zmywanie/,
- rozkładanie i składanie leżaków,
- pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia,
- pomoc w czynnościach porządkowych podczas zajęć prowadzonych przez nauczyciela,
- uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola,
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
- Do zakresu zadań dozorcy i starszego dozorcy przedszkola należy :
- otwieranie i zamykanie przedszkola,
- czuwanie i zabezpieczaniem mienia przed zniszczeniem i kradzieżą, całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru,
- utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola oraz na terenie do przedszkola przyległym,
- pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby nieupoważnione,
- dbanie o odpowiedni stan techniczny budynku oraz maszyn i sprzętu w przedszkolu, systematyczne kontrolowanie stanu obiektu, zgłaszanie awarii,
- utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych i innych przydzielonych pomieszczeniach,
- sprzątanie terenu wokół przedszkola, w tym odśnieżanie dojść i wjazdów do budynku, grabienie liści,
- dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w ogrodzie, (wykonywanie drobnych napraw sprzętu i zabawek w budynku i na terenie przedszkola,),
- wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu przedszkolnego ze szczególnym zwróceniem uwagi na nasadzenia,
- dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych artykułów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
- wykonywanie zleconych przez dyrektora prac administracyjnych, które wynikają z organizacji przedszkola.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Wszyscy pracownicy mają obowiązek zapoznania się z przepisami prawa wewnętrznego obowiązującego na terenie przedszkola.
- Na terenie przedszkola podczas wykonywania czynności służbowych pracownicy nie korzystają z telefonów komórkowych i innych urządzeń. W przypadku wyższej konieczności dopuszcza się skorzystanie z ww.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola.
- Pracownicy obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki nad dziećmi oraz realizowanych działań wychowawczych.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci
§ 25.
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
- organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
- sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
- pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych;
- szacunku dla swoich potrzeb.
-
§ 26.
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
- uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
- respektowania poleceń nauczyciela;
- kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
- dbania o czystość i higienę osobistą;
- dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience;
§ 27.
Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej ……, i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności .
Rozdział 7
Ceremoniał przedszkola
§ 28.
1. Ceremoniał przedszkola jest zbiorem ustanowionych i obowiązujących norm zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych o charakterze środowiskowym z użyciem symboli narodowych.
2. Uroczystościami z użyciem symboli narodowych są:
- ;
- święto flagi;
- ……………………………..
3. Uroczystości przedszkolne do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej oraz części artystycznej.
§ 29.
Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
I
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 30.
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 31.
1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
- Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości rady rodziców.
- Rada rodziców ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
- Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.
§ 32.
Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.