preloader

Wady wymowy – przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania

0:00

Czym są wady wymowy?

Wady wymowy określa się terminem dyslalia (z greckiego laleo – mówię, paplam; dys- – zaburzenie funkcji). Jest to nieprawidłowa artykulacja głosek, które mogą być zniekształcone, zastępowane innymi lub całkowicie pominięte. Dyslalia może mieć różne przyczyny, co pozwala wyróżnić dwa podstawowe rodzaje: dyslalię anatomiczną i funkcjonalną.

  1. Dyslalia anatomiczna – wynika z wad budowy lub uszkodzenia aparatu artykulacyjnego, np.:
    • makroglosja (przerost języka),
    • ankyloglosja (skrócenie wędzidełka podjęzykowego),
    • nieprawidłowy zgryz.
  2. Dyslalia funkcjonalna – spowodowana złymi nawykami w zakresie:
    • ssania,
    • oddychania,
    • odgryzania,
    • żucia,
    • połykania.

Często spotykane są wady o podłożu mieszanym, gdzie występują zarówno czynniki anatomiczne, jak i funkcjonalne.

Podstawowe wady wymowy

1. Sygmatyzm (seplenienie)

Najczęściej dotyczy głosek:

  • szumiących: sz, ż, cz, dż,
  • syczących: s, z, c, dz,
  • ciszących: ś, ź, ć, dź.

Rodzaje seplenienia:

  • Sygmatyzm interdentalny – język wsunięty między zęby.
  • Sygmatyzm lateralny – nieprawidłowy przepływ powietrza, powietrze wydobywa się bokiem.
  • Sygmatyzm addentalny – język dociskany do zębów.
  • Sygmatyzm labio-dentalny – artykulacja odbywa się między wargami a zębami.

Seplenienie może także przybierać formę parasygmatyzmu, czyli zastępowania trudnych głosek innymi (np. synka zamiast szynka).

2. Rotacyzm (reranie)

Nieprawidłowa artykulacja głoski r. Może przybierać formy:

  • rotacyzm uwularny (języczek podniebienny drga zamiast czubka języka),
  • rotacyzm interdentalny (język między zębami),
  • rotacyzm faryngalny (gardłowy),
  • rotacyzm labialny (drganie między wargami).

Jeśli głoska r jest zastępowana j (np. jowej zamiast rower) lub l (lowel zamiast rower), mówimy o pararotacyzmie.

3. Kappacyzm i gammacyzm

Nieprawidłowa wymowa głosek k i g. Często głoska k jest zastępowana t (tota zamiast kota), a gd (dama zamiast gama).

4. Lambdacyzm

Nieprawidłowa wymowa głoski l, np. zastępowanie jej j (jampa zamiast lampa).

5. Ubezdźwięcznianie

Głoski dźwięczne (b, d, g, w, z) wymawiane są jak bezdźwięczne (p, t, k, f, s).

6. Nosowanie

Wada wymowy polegająca na niewłaściwym rezonansie dźwięków:

  • Nosowanie otwarte – głoski ustne są unosowione.
  • Nosowanie zamknięte – głoski nosowe brzmią jak ustne.
  • Nosowanie mieszane – zaburzona artykulacja zarówno głosek nosowych, jak i ustnych.

Normy rozwoju artykulacji

Rozwój mowy przebiega stopniowo i nie każda „nieprawidłowa” wymowa jest wadą. Istnieją określone normy:

  • 3-latek – może jeszcze zastępować trudniejsze głoski ś, ź, ć, dź zamiast s, z, c, dz oraz sz, ż, cz, dż.
  • 4-latek – powinien wymawiać s, z, c, dz.
  • 5-latek – powinien wymawiać sz, ż, cz, dż.
  • 6-latek – powinien wymawiać r.

Jak zapobiegać wadom wymowy?

Aby uniknąć problemów z artykulacją, warto dbać o prawidłowy rozwój aparatu mowy od wczesnego dzieciństwa, zwracając uwagę na:

Prawidłowe ssanie – karmienie piersią wspiera rozwój mięśni języka i warg. Przy karmieniu butelką smoczek nie powinien mieć zbyt dużego otworu.

Oddychanie przez nos – dziecko powinno oddychać nosem, aby uniknąć nieprawidłowego układania języka.

Prawidłowe odgryzanie i żucie – dziecko powinno odgryzać jedzenie przednimi zębami i żuć pokarm obustronnie.

Połykanie – ważne jest, aby dziecko uczyło się prawidłowego połykania bez wysuwania języka między zęby.

Unikanie długotrwałego używania smoczka i butelki – nadmierne ssanie smoczka może prowadzić do wad zgryzu i zaburzeń artykulacyjnych.

Rozwijanie sprawności języka i warg – ćwiczenia logopedyczne, takie jak dmuchanie piórek, gwizdanie czy oblizywanie warg, wspomagają prawidłowy rozwój artykulacji.

W przypadku podejrzenia wady wymowy warto jak najwcześniej skonsultować się z logopedą. Wczesna interwencja i ćwiczenia w domu pomagają skutecznie skorygować nieprawidłowości i wspierać prawidłowy rozwój mowy dziecka.